Nordic Waterproofing on allekirjoittanut sopimuksen Veg Techin hankinnasta

Veg Tech on yksi Pohjoismaiden johtavista viherkattojen ja kasvillisuusjärjestelmien toimittajista

Nordic Waterproofing Group (STO: NWG.ST) on tänään allekirjoittanut sopimuksen Veg Techin, yhden Pohjoismaiden johtavan viherkattojen ja kasvillisuusjärjestelmien toimittajan, hankinnasta. Veg Techin vuotuinen liikevaihto on noin 125 MSEK ja yhtiö työllistää noin 45 henkilöä. Nordic Waterproofing hankkii aluksi 83 prosenttia osakekannasta ja kaupan odotetaan toteutuvan tämän vuoden toisella neljänneksellä. Lisäksi Nordic Waterproofing on sitoutunut tekemään tarjouksen lopuista osakkeista samaan hintaan kuin edelliset, heti kun tänään sovittu kauppa on saatu päätökseen.

Veg Tech on perustettu 1987 Ruotsin Vislandassa ja on jo 30 vuoden ajan auttanut asiakkaitaan toteuttamaan vihreämpiä ja luonnollisempia ympäristöjä. Yhtiö kasvattaa, kehittää ja toimittaa monikäyttöisiä kasvillisuusjärjestelmiä, jotka auttavat hulevesien viivyttämisessä, veden laadun parantamisessa sekä biodiversiteetin tukemisessa. Yhtiö tarjoaa vihreitä ratkaisuja, jotka luovat elinvoimaisia ja kestäviä ekosysteemejä esimerkiksi katoille, piha- ja kattopuutarhoihin, vesi- ja maaperäympäristöihin ja viherseiniin, ja on tällä hetkellä johtava toimittaja rakennusyrityksille, kiinteistön omistajille sekä julkiselle sektorille. Asiakkaille kaikkialla Pohjoismaissa on tarjolla laaja valikoima korkealaatuisia kasvillisuustuotteita mm. viherkatoille ja -seiniin, viherpihoihin sekä vedenparannukseen.  Kasvien tuotanto tapahtuu Ruotsissa neljässä kohteessa, joista kaksi on Vislandassa, yksi Ljungbyssä ja yksi Laganissa. Myyntitoimistot sijaitsevat Tukholmassa, Göteborgissa, Helsingborgissa, Kööpenhaminassa ja Oslossa.

“Olemme tyytyväisiä, kun saimme mahdollisuuden tähän yritysostoon. Veg Techin vakaa asema kasvillisuusjärjestelmissä ja viherkatoissa täydentää erinomaisesti nykyistä korkealaatuisten vedeneristysratkaisujen tarjoamaamme”, kertoo Nordic Waterproofingin konsernijohtaja Martin Ellis. “Veg Techin hankinnalla Nordic Waterproofing osoittaa ja vahvistaa sitoutumistaan kestävän kehityksen mukaisiin ja ympäristötehokkaisiin rakennusteollisuuden ratkaisuihin”.

“Veg Tech on jo vuosien ajan investoinut tuotantokapasiteettiin ja tämä on luonnollinen askel kiihdyttää yhtiön kehittymistä kasvillisuusteknologian ja ympäristöystävällisten ratkaisujen markkinajohtajaksi”, sanoo Bengt-Erik Karlberg, Veg Techin toimitusjohtaja. “Olemme tyytyväisiä saadessamme vahvan omistajan, jolla on pitkän tähtäimen fokus ja hyvä ymmärrys liiketoimintaamme. Näemme suuren synergiapotentiaalin liittyen ensisijaisesti markkinointiin ja markkinoiden laajentamiseen, mutta myös tuotekehitykseen, Bengt-Erik Karlberg jatkaa.

Nordic Waterproofing Holding A/S:n ruotsalainen tytäryhtiö, Nordic Waterproofing Group AB, on allekirjoittanut sopimuksen hankkiakseen 83 prosenttia Veg Tech AB:n osakkeista hintaan 129 SEK osakkeelta, joka vastaa kokonaisarvoa 153 MSEK. Yrityskaupan ehtona on erityistilintarkastus, myyjiä ovat yhtiön perustajat, toimitusjohtaja sekä ulkoiset sijoittajat. Hankinta rahoitetaan uudella pankkilainalla laajentamalla Nordic Waterproofingin nykyisiä luottolimiittejä. Lisäksi Nordic Waterproofing on sitoutunut tekemään piensijoittajille tarjouksen jäljellä olevista osakkeista samaan osakekohtaiseen hintaan sen jälkeen, kun enemmistöosakkeiden hankinta on päättynyt. Hankintaprosessiin liittyvät konsultointikustannukset ovat noin 2 MSEK ja vaikuttavat 2018 toisen neljänneksen tulokseen. Hankinnalla odotetaan olevan positiivinen vaikutus Nordic Waterproofingin osakekohtaiseen tuottoon 2018.

Lisätiedot:
Jonas Olin, talous- ja sijoittajasuhdejohtaja